sobota, 16. februára 2013

Ako pribrať?


Internet je preplnený článkami o tom, ako schudnúť. Nájdete tam všetko - od diét, cez cvičenie, pro-ana stránky, rôzne rady od "odborníkov", hladovky až po prípravky na chudnutie. Sú toho plné časopisy, televízia, plagáty, noviny - skrátka v dnešnej dobe je vzhľad až príliš dôležitý a každý chce byť IN. Pritom by stačilo len prečítať pár naozaj pravdivých článkov a použiť selský rozum. Často totiž celé vaše "chudnutie" môže byť cesta do pekiel. Ale o tom inokedy, dnes sa paradoxne pozrieme na pár zásad toho, ako pribrať, pretože takých článkov je na internete oveľa menej.

1. Motivácia, cieľ
Priberanie je tak ako chudnutie cesta na dlhú trať. Nerátajte s tým, že za týždeň to budete mať za sebou. Chce to čas, vytrvalosť, motiváciu a cieľ. Tak ako pri chudnutí, je dobré dať si určitý cieľ, alebo záchytný bod. Či už váhový, alebo napríklad v cm. Musíte urobiť rozhodnutie a odhodlať sa, že to naozaj chcete a že to vydržíte. Nie deň, nie týždeň...

2. Nebáť sa prírastku na váhe
V súčasnosti vidím blogy dievčat, ktoré sa boja pribrať na váhe, aj keď to potrebjú. Ak to neni váš prípad môžete tento bod preskočiť. Ide vlastne o to, že schudli až príliš a musia pribrať na nejakú zdravú váhu. S týmto mám skúsenosti a stále sa nachádzam v tejto fáze, síce už sa nebojím váhového prírastku ale stále je tam určitá paranoja že skončím ako prasiatko. Je doležité si uvedomiť, že svaly vážia 2x toľko ako tuk. To znamená, že kilogram svalu nieje objemovo tak veľký ako kilogram tuku. Preto sa sústredíme hlavne na naberanie svalov, nie tuku.


3. Strava
Bez zmeny stravy to nepôjde. Niektorí ľudia si mylne myslia, že ak sa začnú napchávať Mc Donaldom pôjde to jedna radosť. To je síce pravda, ale pravdepodobne sa z vás potom stanú tukové guličky. Ani pri priberaní sa nemusíme vzdávať zdravej stravy, ovocia, zeleniny. Len treba upraviť pomer, množstvo, príjem a výdaj. Dôležité je jedenie minimálne 5-6x denne. Niekomu vyhovuje aj jedenie 7-8x denne, ale to skutočne záleží od toho, ako vám to vyhovuje. Dôležité je zastúpenie všetkých živín - bielkovín, sacharidov a tukov. A ďalšou podstatnou vecou je mať príjem vyšší ako výdaj. To znamená že musíte prijať viac energie, ako vaše telo sporebuje - logicky. Vhodné je prijať 2g bielkovín na 1kg vašej telesnej hmotnosti. Prílišné preháňanie konzumácie bielkovín telu škodí, takže to zase nepreháňajte. Konzumáciu sacharidov (hlavne tých komplexných ako ryža, celozrnné pečivo) by ste mali navýšiť. A taktiež aj konzumáciu zdravých tukov, ktoré telu len prospejú. Každé telo má individuálne potreby, čo sa týka stravy, preto sa nemôžeme riadiť nejakými vzorcami. Základom naberania svalov je strava, preto by sme tento základ nemali podceňovať. Jedzme preto zdravo, striedmo, dostatočne a kvalitne, žiadne každodenné napchávanie fastfoodmi a snickerskami. 

3. Tréning
Samozrejme, že pri naberaní svalov je potrebné aj cvičenie. To, že potrebujete pribrať vôbec neznamená, že nesmiete cvičiť. Musíte ale dávať pozor na stravu a dbať o to, aby ste mali vždy príjem vyšší ako celkový výdaj! Prečo je cvičenie dôležité? Nechceme predsa skončiť ako tukové vankúšiky, chceme sexy pevné telo, ktoré nám bude kdekto závidieť. A práve preto je dôležité cvičenie. Ktoré je najvhodnejšie? Asi už tušíte, ale je to posilovanie. Ak posilujete s činkami, vyhnite sa ľahkým váham a miliónom opakovaní, to je vhodné pre chudnutie. Snažte sa si nakladať väčšie váhy, sledujte svoje pokroky! Rambo z vás aj tak nebude, nebojte sa. Určite je dobré aj posilovanie s vlastnou váhou (kliky, burpees, pull ups). Kardio ako beh, korčuľovanie, skákanie, byciklovanie je vhodné najmä pri chudnutí, ale to neznamená že to máte zakázané. Môžete to vykonávať, ale nepreháňajte to. Chceme predsa nabrať, nie ešte viac schudnúť :) Pri vhodnej strave môžeme cvičiť aj 4-6x týždenne :) Minimálne 1 deň je však dôležitý na regeneráciu a obnovu svalov.

4. Supplementy
Hovoríte si, že sa na to asi vykašlete, pretože sa vám nechce utrácať za gainery, proteiny a podobne? Mám pre vás dobrú správu, toto nieje nutné. Ja sama zastávam názor že je lepšie príjmať živiny z jedla ako z doplnkov stravy. Oveľa radšej ako protein si dám tvaroh, oveľa radšej ako gainer si dám cestoviny s krevetami a podobne :) Milujem jedlo, tak načo do seba budem pchať takúto chémiu? Samozrejme, že cih neodsudzujem, tiež som kedysi protein veľmi rada používala. Ale teraz už skôr len na pečenie a kuchtenie dobrôt, kde ho potrebujem. Doplnky stravy niesú pri naberaní nutné. Vlastne iba dodávajú živiny, ktoré nájdeme aj v jedle. Ja sa teda oveľa radšej najem niečoho dobrého :D

Snáď sa vám článok aspoň trochu páčil, je dôležité to hneď nevzdávať, nepôjde to zo dňa na deň. Ale výsledok za to určite potom stojí :) A na záver taká motivačná fotka, je dôležité si uvedomiť, že váha je len číslo. Dôležitejšie je to ako vyzeráme a najmä to, ako sa cítime.



6 komentárov:

  1. Ten obrázek na závěr je super! :))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak u mňa je zas úplne opačný problém, priberám rýchlo a chudnem strašne pomaly. Ale je fajn, že si spísala článok i pre tie dievčatá, ktoré pribrať potrebujú. A konečne je tento článok normálny a ten správny. Pretože keď sa väčšina dievčat dostane do liečebne, nanútia jej samé hnusné veci, po ktorých sa priberá jedna radosť, ale taktiež nie sú vôbec zdravé a hlavne, sú jednoliate. Cvičenie im zakážu úplne a tak sa stanú 2 veci, buď sa s tým zmieria natoľko, že i keď sa dostanú z liečebne, začnú jesť všetko to, čo pred tým a priberú opäť - a najmä tuk. Alebo sa s tým nezmieria a len čo sa dostanú domov, začnú opäť chudnúť a sú v tom späť. A to je podľa mňa strašný. A pri tom by stačilo tak málo, len zmeniť prístup lekárov, a dopriať tým dievčatám oveľa viac podpory. Do ničoho ich nenútiť, skôr im dodať odvahu, a najmä vedomosť, že by to mali robiť pre seba a svoje zdravie.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Super článek!! A tak trošku závidím všem holkám, které chtějí přibrat :D Myslím, že přibírání by mě osobně bavilo daleko více než hubnutí :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ten obrázek je skvělý :) já ani nevím, jestli chci přibrat nebo si to udržet - jen vím, že potřebuju nabrat svalovinu a ubrat tuk na nohou a zadku :) jinak moc kilo na svojí výšku nemám

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak to sme na tom rovnako. :) Ten obrázok porovnania tuku a svaloch je mrte.Krásne ukazuje,že aj keď váha ide hore,telo kludne vyzerá krajšie a krajšie.

      Pozývam ťa na moju Kallos giweaway: http://lifelovezaza.blogspot.sk/2013/02/1giweaway.html

      Odstrániť
  5. Veľmi inšpiratívny článok. Snažím sa pribrať odvtedy, čo som sa liečila na helikobaktera. Ide to síce pomalšie, ako som snívala(jasné, realita je vždy drsnejšia ako naše sny :D), ale celkom cítim zmenu. Posilovať chodím, ale nie príliš, lebo sa bojím, že naozaj viac schudnem ako priberiem, preto si dávam viac zábavnejšie cvičenia ako je zumba a podobne, pretože ma to baví, napĺňa optimizmom a akosi verím tomu, že mi to pomáha(psychika a myseľ je pri priberaní rovnako dôležitá ako pri liečení chorôb).
    V článku mi pravdepodobne nič nechýba+ ten obrázok je skvelo motivujúci :)

    OdpovedaťOdstrániť