štvrtok, 17. januára 2013

Mýtus vs.pravda


Ešte neubehol ani mesiac od Vianoc a internet už je plný článkov ako schudnúť kilogramy nabrané cez Vianoce, alebo tipov ako si splniť svoje predsavzatie a schudnúť. Takmer v každom dámskom magazíne, na ineternete, v televízii vidím rôzne tipy, diéty, light recepty a podobne. Ale úprimne, príde mi že drvivá väčšina z nich v konečnom dôsledku viac uškodí ako pomôže. Tak som sa rozhodla spísať článok o veciach z oblasti výživy a cvičenia a k tomu napísať svoj názor, ako to vidím ja. Možno sa nič nové nedozviete, možno so mnou budete aj súhlasiť, ale možno nie. Tak smelo do toho :)

1. Najprv schudnem diétou a potom začnem cvičiť a naberiem svalovú hmotu.
Aj s takýmto názorom sa neraz stretávam, hlavne u žien. Čo si o tom myslím? Úplný OMYL! Pri chudnutí je veľmi dôležitý pohyb a to hneď z niekoľkých dôvodov. Chceme predsa chudnúť tuk, nie svaly! Úpravou stravy bez cvičenia sa dá schudnúť, ale úbytok bude hlavne zo svalovej hmoty a tuk zostane. A ako to bude vyzerať? Ako rozkydnutý puding, nič pekné. A navyšše, čím viac svalov máme, tým viac energie telo spaľuje. To je dobrá správa - môžeme jesť ešte viac. A všeobecne, ak máme nadváhu, musíme schudnúť tuk, ktorý nám môže v budúcnosti spôsobiť zdravotné problémy, nie svaly. Tie predsa potrebujeme a bez pravidelného cvičenia budú ubúdať. Takže cvičenie v žiadnom prípade nevynechávať.

2. Chcem schudnúť tuk, preto nebudem jesť tuk.
Nesúhlasím. Keď chudneme, potrebujeme príjmať aj nejaký tuk. Samozrejme nemusí to byť tuk z klobás, párkov, hery a sladkostí. Telo potrebuje zdravé tuky, inak si bude tuky ukladať a nám potom pôjde chudnutie oveľa ťahšie. Tuk môžeme v rozumnej miere príjmať z orechov, olejov (repkový,olivový...), rýb a rôznych iných potravín. A v žiadnom prípade by sme ich nemali úplne vynechávať!

3. Keď budem málo jesť schudnem.
Tak toto mi príde ako zásadna chyba. Telo potrebuje určité množstvo bielkovín, sacharidov, tukov, minerálov, vitamínov, všetkých živín a u každého je to individuálne. Nemali by sme jesť pod svoj bazálny metabolizmus, ani keď chudneme. Telo je múdrejšie, začne si ukladať zásoby a po určitom čase sa chudnutie úplne zastaví. Aj svaly potrebujú výživu, orgány potrebujú výživu... Aby telo mohlo pracovať.

4. Po tréningu musím jesť iba bielkoviny, alebo nejesť nič.
S týmto tvrdením sa tiež nestotožňujem. Ja po cvičení vždy doplňujem sacharidy, asi tak do hodiny po cvičení. Preferujem rýchle cukry, to znamená že si dám nejaké ovocie, domácu musli tyčinku. A približne 1, max. 2 hodiny potom si dám jedlo, ktoré má veľa bielkovín a pomalé sacharidy (celozrnné pečivo, hnedá ryža...). Niektorí ľudia si myslia, že takto všetka ich snaha bude na nič, že predsa keď spálili kalórie nebudú sa napchávať. Ale je potrebné doplniť energiu na regeneráciu...

5. Jesť do 5 alebo 6 hodiny.
S týmto tvrdením sa stretávam dosť často. Ale vážne nechápem kto ho vymyslel, tiež s tým nesúhlasím :D O 6 by som jedla posledné jedlo iba keby som išla spať o 8 večer, ale to nechodím. Podľa mňa ideálny čas na posledné jedlo je 2 hodiny pred spaním.

6. Kupujem light výrobky, po light, nízkotučných a odtučnených výrobkoch zaručene schudnem.
Neni to úplná pravda, aspoň podľa mňa. Možno majú menej tuku (napríklad jogurty, syry, tvarohy...), ale zvyčajne viac sacharidov. A pre zdravie niesú príliš prínosné, hlavne tie s umelým sladidlom. A ak sa tým napchávate od rána do večera v domienke, že schudnete tak budete dosť sklamaný, takto to nefunguje. A ich chuť býva tiež nič moc. Ja preferujem polotučné výrobky, určite mi príde napr. polotučný biely jogurt lepšia voľba ako nejaký nezdravý ovofit so sladidlom.

To by bolo pre dnešok všetko, možno pribudnú aj ďalšie časti, ešte ma toho napadá dosť. Je to len môj názor, možno sa s tým vaším úplne nestotožňuje. Každopádne mne už tie ženské magazíny a ich "diétne tipy" vážne lezú na nervy! :D

6 komentárov:

  1. S tvojimi názormi sa zaručene stotožní mnoho ľudí. Teda ja rozhodne. :-) Tie magazíny, rôzne diétne typy, ktoré brázdia všade po internete.. to sa už nedá ani čítať. Píšu to ľudia, ktorí sa do toho absolútne nevyznajú, a píšu samé sprostosti. By som konečne chcela raz na internete alebo v nejakom magazíne vidieť skutočný článok od odborník (toť znamená, trénera alebo trénerky). Až potom, by sa ľudia čudovali, aký je rozdiel medzi skutočnosťou a tými drístmi, čo všade píšu.
    Každopádne, úplne sa stotožňujem. Až na to, že nepraktizujem dopĺňanie sacharidov po cvičení. :D :D Holt, u mňa jednoznačne bielkoviny vedú. :D :D
    Ale článok sa ti podaril. Určite by si sa s nami mala podeliť o ďalšie názory v ďalších častiach. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Úžasný článek, dneska jsme se teda ale trefily obe do stejného tematu :D Ale tak kazda jsme objasnily něco jiného, a takových článku není nikdy dost! :) A opravdu jsi vybrala ty nejlepší "zaručené pravdy", podle kterých jsem se kdysi taky řídila! Jsem rada, ze jsem konečně chytřejší a už nedělám takové blbosti :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Super článek, určitě by si to spousta lidí mělo přečíst aby si uvědomili jakých chyb se dopouští :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Děkuju. =) Rozčílená už nejsem ale psychicky vyčerpaná ano. =( Nevím z čeho, ale od úterka mám zvláštní náladu a nic se mi nechce dělat.

    S článkem máš pravdu. =) Už jsem se od minulého roku zlepšila. Nekupuju žádné light jogurty apod. =) Místo toho si dám pěkně Klasika od Olmy. =)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Pravda, pravda... Já k tomuhle už nějak nemám slova prostě. :D

    OdpovedaťOdstrániť